От Плевен до Банско

Екскурзии! Те са много важна част от обучението ни. Чрез тях ние осъществяваме връзка с нашите учители, която не можем да постигнем в класната стая. Виждаме преподавателите си в друга светлина, както и те нас. Запознаваме се и научаваме нови неща за нашата родина и за живелите преди нас, които са постигнали много. Бих искала да споделя с вас как премина и нашата екскурзия от Плевен до Банско.

В 7:30 сутринта на 9 ноември заедно с 9г клас потеглихме към Рилския манастир. Всички бяхме развълнувани, в автобуса беше шумно. Нямахме търпение за този ден. Не знаехме какво ни очаква. По пътя към манастира спирахме два пъти за почивка. Когато пристигнахме, нашата екскурзоводка Яна ни разказа историята на Рилския манастир. Той е най-големият манастир не само в България, но и на Балканския полуостров. Научихме, че още с основаването му манастирът става книжовно и просветно средище. Голяма педагогическа дейност в него развива Неофит Рилски, който през Възраждането основава тук килийно училище. Манастирът дава подслон на велики български революционери, сред които Васил Левски, Ильо войвода, Гоце Делчев, Пейо Яворов и др. След това се разходихме в него. След като разгледахме Рилския манастир, имахме два часа да се разходим, да хапнем от небезизвестните мекици в манастира, да си вземем някое сувенирче. През това време ние си общувахме не като съученици, а вече като истински приятели. Станахме едно голямо семейство. Не беше нужно да си говорим с госпожите както в училище, а все едно са едни от нас. Те също станаха членове на нашето семейство.

Следващото място, което посетихме, беше Банско. След като пристигнахме в хотел „Мария – Антоанета” и си оставихме багажа по стаите, всеки тръгна да се забавлява. Повечето отидоха да се къпят в басейна на хотела с две от госпожите. Останалите решихме с г-жа Пенчева да се разходим из центъра на Банско. Беше много забавно. Разказвахме си истории и преживявания с учителите, споделяхме си. Чувствахме се като приятели, с които можем да си говорим открито. Вечерта отидохме на вечеря, а след това от хотела ни направиха малка дискотека,на която всички танцувахме и се забавлявахме. След дискотеката се събирахме по стаите и си разказвахме истории, смяхме се. Всичко беше невероятно. Нямахме никакви провинения.

На сутринта трябваше да освободим хотела и всички бяха тъжни, че си тръгват. Преди да се върнем в Плевен, имахме още две дестинации в Банско, които не бяхме посетили. Разгледахме църквата „Света Троица” и къщата музей на Неофит Рилски. Научихме, че църквата „Света Троица” е изградена в центъра на селото от местни строители благодарение на общите усилия и щедрост на живущите в Банско. Също и че къщата музей е роден дом на българския възрожденски книжовник Неофит Рилски и че през 1981 година е превърната в музей. След това посетихме мястото, което се смята за родна къща на Паисий Хилендарски. После имахме свободно време да се разходим из града. Сближавахме се все повече и повече.

Настъпи и моментът, в който трябваше да влезем в автобуса и да тръгнем към Плевен. Учителките ни бяха направили изненада. Заради доброто ни поведение, което им показахме, те ни бяха приготвили малки банички и кроасанчета с шоколад.

На път за Плевен в автобуса слушахме музика и се забавлявахме. По-късно, когато влязохме в града, ни посрещна дъга с невероятно ярки цветове.

За завършек на историята ще кажа, че чрез екскурзиите ние не само се сближаваме един с друг, но и успяваме да се видим в по-различна светлина. Въпросът е: Вие обичате ли екскурзиите?