Екскурзия IIIг и IIIд клас – 21.10.2016г.

С нетърпение очаквахме 21 октомври, денят на есенната ни екскурзия..

Рано сутринта радостни потеглихме към Дряновския манастир „Св. Архангел Михаил“. Докато пътувахме, се наслаждавахме на гледките, с които бяхме обградени. Вековни дървета се издигаха пред нас и спускаха клони надолу,за да ни обгърнат. Някъде в далечината се чуваше тракането на самотен кълвач по кората на дървото и звуците му се разпръскваха в пространството.

С тази приказна гледка ни посрещна сърдечно Дряновският манастир – манастир, който девет века изпълнява ролята си на твърдина на българския дух. Влязохме в църквата, запалихме свещичка и се помолихме за здраве и благополучие за нас и нашите семейства.

След това отпътувахме за Трявна. Един малък и уютен град, който показва сътвореното от тревненските възрожденски майстори. Разходихме се из централната и старинната част на града. Особено впечатление ни направиха къщите в архитектурния резерват, които са запазили автентичния си вид с резбарските работилници и дюкяни, и покривите от каменни плочи. Спряхме за кратка почивка пред Музея за азиатско и африканско изкуство и се полюбувахме на фонтана. Отправихме се в посока към реката и погледнахме от мостчето. Видяхме изумителна гледка – множество рибки, плуващи под моста в самия център.

Спряхме се пред Часовниковата кула един от символите на града. Легендата разказва, че за да се получи разрешение от османската власт за строежа на кулата, тревненки е трябвало да се откажат да носят традиционния накит за глава – сокай, наподобяващ красивите царски диадеми. Стройният каменен силует, насочва погледа нагоре към бронзовата камбанария, чиито камбанен звън отмерва времето и изтичащия човешки живот.

В центъра на Трявна се намира Старото школо. Найинтересната част от музея е възстановка на класна стая от взаимно училище, в която всеки от нас имаше възможност да се върне в началото на XIX в., да опита да пише върху пясък, да чете от взаимоучителни таблици, да се запознае с реда и строгите изисквания към учениците във Възрожденското училище и „кавалериите“ – знаците за награда, както и тези за наказание.

В музея разгледахме още интересна колекция часовници от различни исторически епохи.

Постиженията на Тревненската художествена школа видяхме в Даскаловата къща, известна с резбованите слънца. Разбрахме още, че в нея Левски и Ботев са основали местния таен революционен комитет, след което Апостола преспал в „писаната стая“ и на следващия ден отпътувал за Тракия по комитетски работи.

Посетихме и Славейковата къща, в която поетът Петко Славейков и съпругата му Ирина са отгледали всичките си деца.

Останаха още интересни неща, до които не успяхме да се докоснем и видим. Тръгнахме си усмихнати и доволни от съвременна Трявна – град, който не забравя своето минало и пази своето богато и уникално културноисторическо наследство.