С какво ни впечатли страната на лалетата?

Разказ за гостуването на нашата група от четири ученички – Александра Гергушка /9л/, Александра Стоянова /10з/, Нора Ал Хажари /10з/ и Гергана Минчева /11и/, с двама ръководители – Нина Тотева и Ренета Стоянова, в Холандия по проекта „Пътуване между културите” от 13 до 17 май 2012 г.

Самолетът ни за Амстердам излетя по разписание в 7.30 ч на 13 май. В Амстердам кацнахме в 9.20 ч и понеже разполагахме с доста свободно време, се отправихме към центъра на града. Разходихме се из старата градска част до 15 ч, след което се върнахме обратно на летището. Там вече бяха пристигнали групите от Словакия и Великобритания. Малко по-късно пристигнаха румънците и испанците. Събрахме се заедно и потеглихме с автобус към Хелветслюис към 17ч. След около час и 40 мин пристигнахме пред училището “Penta College”, където ни очакваха приемните семейства.
В 8.30 ч на следващия ден бяхме посрещнати тържествено в училището. Директорът поздрави всички присъстващи и ни пожела приятни моменти в Холандия. След посрещането учениците бяха разпределени в 4 работни групи (по един от всяка страна). Към 10.30 ч се отправихме по групи в различни посоки към стария град – Вестинг. Междувременно видяхме яхтеното пристанище и вълнолома на града. Групите се събраха пред кметството в 11 ч. Там ни посрещна кметът на града, който ни разказа накратко историята на Хелветслюис, която се оказа историята и на самата Холандия. След това се върнахме обратно в училището, където обядвахме. В 13.45 ч учениците започнаха работа по групи по темите „Социални проблеми” и „Образование”. По същото време учителите имаха работна среща по проекта. В 16 ч приключихме работа и имахме свободно време за разглеждане на града.
От 8.30 до 9.10 ч на 15 май учениците продължиха работата си по зададените теми, а учителите обсъдиха организационни въпроси и проблемите с комуникацията между страните. В 9.30 ч отпътувахме с автобус за Хага. Пристигнахме в града към 10.30 ч и отново бяхме разделени на групи за различните посещения. Посетихме музея „Де Гевангенпорт” – бивш затвор от 1420 до 1828 г. За учениците беше предвидена и работа по темата „Човешки права”. За целта бяха посетени по двойки съответния отдел на музея, а престоят и изходът от него бяха различни за всяка двойка, в зависимост от техните интереси и моментни решения. Обядвахме и след това разгледахме централната част на града, архитектурата и паметниците. В 15.45 ч тръгнахме обратно за Хелветслюис. В 16.45 ч пристигнахме пред училището в града. Останалата част от деня беше свободно време.

На 16 май от 8.20 до 9.30 ч учениците приключиха работата по задачите си по групи. За учителите имаше трета работна среща. В 9.30 ч отпътувахме с автобус за делтапарк „Нийлтие Янс”. Там имахме възможност да разгледаме музейната част, посветена на вечната битка на холандците с морето – изграждането на диги и вълноломи за предпазване от водната стихия, полдери (изкуствени терени) върху потъващата земя, различни видове кораби и пристанищни съоръжения. Наблюдавахме зрелищно представление с дресура на тюлени. Обядвахме и след това се отправихме обратно към Хелветслюис. В 14 ч започнаха презентациите на учениците по групи. От 16 до 18 ч имахме свободно време. В 18 ч започна барбекю в училищния стол. След барбекюто учениците бързо украсиха залата с оранжеви флагчета, балони и други аксесоари в същия цвят. Много от тях бяха с оранжеви дрехи. От 19.30 ч в същата зала започна връчването на сертификати за участие. Всички участници получиха и тениски с надпис „Аз оцелях след „Пътуването между културите”. В 20 ч започна прощално парти под форма на ученическа дискотека, което продължи до 22.30 ч. След това родителите откараха учениците по домовете си.
На 17 май в 6.30 ч сутринта отпътувахме с автобус за Амстердам. Пристигнахме на летището към 8 ч. Тъй като нашият полет бе първи, си взехме довиждане с останалите и се отправихме към терминала. В 10.40 ч по разписание излетяхме за София.